Wczytuję dane...
Realizacja zamówienia: 3-5

NPG+c - bezwodny płyn chłodniczy specjalnie opracowany do silników Rotax. Aero Cool 180º chroni układ chłodzenia silników w temperaturach od -40ºC do 180ºC. Unikalne właściwości rozwiązują wiele problemów związanych z użytkowaniem płynów chłodniczych zawierających wodę, np. korozja, przegrzewanie.

NPG+c - bezwodny płyn chłodniczy specjalnie opracowany do silników Rotax. Aero Cool 180º chroni układ chłodzenia silników w temperaturach od -40ºC do 180ºC. Unikalne właściwości rozwiązują wiele problemów związanych z użytkowaniem płynów chłodniczych zawierających wodę, np. korozja, przegrzewanie.


Bez wody - bez przegrzewania
Aero Cool 180° ma temperaturę wrzenia 180°C i się nie zagotuje.

Bez wody - bez korozji
Woda zawiera tlen, który powoduje korozję. Aero Cool 180° eliminuje korozję.


Bez wody - bez ciśnienia
Aero Cool 180° pozwala, aby układ chłodzenia pracował pod niższym ciśnieniem, redukując obciążenie komponentów silnika.


Bez wody - bez wżerów
Aero Cool 180° powoduje zdecydowanie mniejszą ilość wżerów w porównaniu do płynów na bazie wody.


Bez wody - więcej mocy
Aero Cool 180° eliminuje przedwczesną detonację spowodowaną przegrzewaniem.

Technologia

Tradycyjne płyny chłodnicze na bazie wody, regularnie przekraczają granicę termiczną, która występuje pomiędzy efektywnymi termicznymi zarodkami wrzenia, a nieefektywnym, krytycznym strumieniem ciepła. Krytyczny strumień ciepła pojawia się, gdy efektywne zarodki zaczynają wrzeć. Taki proces nazywany jest DNB. Gdy pojawia się to zjawisko, strumień pary z bąbelkami formuje na powierzchni silnika tzw. hot-spoty, a więc bardziej gorące miejsca. Para odprowadza mniej niż 1/30 ciepła niż woda, co powoduje nagłe przegrzewanie się metalu, a to skutkuje przedwczesnym zapłonem.


4 Life
Bezwodne płyny chłodnicze Evans nie muszą być zmieniane. Wystarczy jednokrotne użycie Evans, i chroni on silnik aż do końca jego żywotności.
Anti-Freeze
Bezwodne płyny chłodnicze Evans nie zamarzają do temperatury -40°C. Nie ma więc konieczności stosowania dodatków chroniących przed zamarzaniem.
Nietoksyczny
Bezwodne płyny chłodnicze Evans zawierają opatentowaną formulację DeTox™ i są sklasyfikowane przez laboratorium z certyfikatem EPA jako nietoksyczne. Jest to jednak środek chemiczny, więc nie nadaje się do spożycia. Trzymaj z sala od dzieci. Unikaj kontaktu ze skórą i oczami. W przypadku kontkatu ze skórą i oczami, spłucz je wodą.


Jak to działa


Przekraczamy ograniczenia wody
Woda to znakomity płyn chłodzący, ale wyłącznie w postaci cieczy. Gdy woda staje się parą, jej zdolności do odprowadzania ciepła niemal kompletnie zanikają. Evans w znakomity sposób odprowadza ciepło, gdyż pozostaje w stanie cieczy aż do 180°C. Poniższy artykuł przedstawia, jakie korzyści wynikają ze stosowania cieczy o wyższej temperaturze wrzenia.


Hot Spots
W układzie chłodzenia silnika najbardziej gorące powierzchnie to te, które przylegają do komory spalania, zwłaszcza tuleje cylindrów oraz głowica. W tych miejscach, zwanych "hot-spot", woda często paruje uniemożliwiając właściwe chłodzenie i powodując stratę osiągów i uszkodzenie silnika (zobacz  Woda -ograniczenia psychofizyczne). Gdy płyn chłodzący zaczyna parować, cały silnik staje się coraz bardziej gorący, i powstają kolejne "hot-spoty".
Bezwodne płyny chłodzące Evans nie wrzą w okolicach "hot-spotów",  zapewniając tym samym wydajne chłodzenie nawet w ekstremalnych warunkach. Kiedy woda zmienia stan skupienia i staje się parą wodną, powoduje wzrost ciśnienia w układzie chłodzenia, przewodach. Wyraźnie wyższa temperatura wrzenia płynu Evans oznacza 75% mniejsze ciśnienie, w porównaniu do wody, co skutkuje mniejszym obciążeniem układu chłodzenia.
Woda zawiera tlen, który jest przyczyną korozji, oraz pozwala na działalność elektrolityczną, która powoduje kolejne uszkodzenia metalowych komponentów silnika (zobacz Woda - ograniczenia chemiczne). Bezwodne płyny chłodnicze Evans eliminują korozję oraz aktywność elektroliczną, wydłużając tym samym żywotność silnika.

Woda - ograniczenia fizyczne
W układzie chłodzenia silnika najbardziej gorące to te, które przylegają do komory spalania, zwłaszcza tuleje cylindrów oraz głowica. Evans udowodnił, że w tych miejscach płyny na bazie wody regularnie przekraczają granicę pomiędzy wydajnymi zarodkami wrzenia (rys. 1 - A) a krytycznymi strumieniami ciepła (CHF). Krytyczny strumień ciepła pojawia się, gdy efektywne zarodki zaczynają wrzeć. Taki
proces nazywany jest DNB. Gdy pojawia się to zjawisko, strumień pary z bąbelkami formuje na powierzchni silnika tzw. hot-spoty (rys. 1 - B), a więc bardziej gorące miejsca. Para odprowadza mniej niż 1/30 ciepła niż woda, co powoduje nagłe przegrzewanie się metalu, a to skutkuje przedwczesnym zapłonem i przegrzewaniem się silnika.
Przegrzewanie oraz ogólne obciążenie termiczne silnika prowadzi do wielu problemów:
Odkształcenie głowicy i tulei
Przedwczesny zapłon (spalanie stukowe) w silnikach z gaźnikiem
Zmniejszona efektywność spalania w silnikach z wtryskiem paliwa
Erozja: wżery na tulejach, głowicy i pompie wody
Kawitacja spowodowana parowaniem po stronie ssącej pompy wody
Zagotowanie silnika podczas pracy, oraz zagotowanie płynu po wyłączeniu silnika

Woda – ograniczenia chemiczne

Evans vs płyny chłodnicze na bazie wody

Już od lat 30-tych, płyny chłodnicze bazują na mieszance etylenu glikolu, wody i inhibitorów korozji. Wszystkie takie mieszanki, mają swoje nieodłączne ograniczenia fizyczne i psychiczne, które ograniczają osiągi silnika, i wpływają na niezawodność. Bezwodne płyny chłodnicze Evans to duży krok naprzód w technologii chłodzenia i ochrony silnika.
Woda - choć jest tania i łatwo dostępna, jest także przyczyną korozji w układach chłodzenia silników
Woda po podgrzaniu traci znaczną część tlenu, jednak po ostudzeniu absorbuje ponownie świeży tlen. Ten ciągły cykl jest przyczyną korozji, co jest szczególnie widoczne w klasycznych samochodach bez zbiorniczka wyrównawczego.
Woda zachowuje się także jak elektrolit, jeśli zawiera rozpuszczone ciała stałe takie jak sól, wapń. To sprzyja korozji metali, gdzie metale bardziej szlachetne poświęcają się dla metali mniej szlachetnych - efektem są wżery.
Inhibitory korozji przez lata wielokrotnie zmieniały swoją formulację, ale nie zawsze na lepsze. Produkty na bazie azotyn, krzemianu, boranu, i azolów są znane od wielu lat, od niedawna popularne są produkty z technologią kwasów organicznych (OAT). Takie płyny często nazywane są jako "Long-life" - wytrzymują 5 lat, podczas gdy klasyczne formulacje maksymalnie 1 - 2 lata.
Mimo, że mieszanki OAT-EG-woda są obecnie używane w większości nowych silników,  są zdecydowanie mniej znakomite w starszych pojazdach, oraz wysoko obciążonych silnikach Diesel (HDDE). Po kilku latach używania produktów OAT wielu producentów HDDE oraz operatorów flot powróciło do produktów na bazie azotyn i/lub hybrydowych OAT (HOAT). Jednym z powodów takich zmian jest fakt, że produkty OAT oferują minimalną ochronę przed powstawaniem wżerów.
Aby utrzymać odpowiedni poziom ochrony antykorozyjnej, często potrzeba ponownie dodać do płynu składnik SCA, inhibitor korozji. Jednak SCA zarówno w zbyt małej, jak i w zbyt dużej ilości jest  niebezpieczny - powoduje wtedy przyspieszoną korozję, wżery na cylindrach, oraz blokuje kanały chłodzące tworząc zakrzepy. Bezwodne płyny chłodzące Evans zawierają bardzo małą ilość tlenu, i są stosunkowo słabymi przewodnikami w porównaniu do płynów na bazie wody. Tym samym korozja metali oraz utrata właściwości płynu nie występują. Dlatego też bezwodne płyny chłodzące Evans mogą być stosowanie do końca żywotności silników.